10 روش ساده و کاربردی که خروپف شما را در خواب درمان می کنند | تغذیه سالم

10 روش ساده و کاربردی که خروپف شما رو در خواب درمان می کنن

10 روش ساده و کاربردی که خروپف شما رو در خواب درمان می کنن

درمان و رفع خروپوف

بله حق با شماس، خروپف کردن بعضی وقتا می تونه باعث شرمساری افراد شه. خصوصا در وقتی چون تعطیلات نوروز که اعضای خونواده یا دوستان با هم به سفر می رن و شاید در فضاهایی محدودتر از منازل شون اقامت کنن، می تونه نگرانیایی رو به وجود آورد.

حدود 45 درصد از بزرگسالان در زندگی خود، خروپف کردن رو تجربه می کنن. خروپف می تونه به دلایل عدیده ای مثل سبک زندگی افراد و در وقتی هم دلایل جدی تری مثل «آپنه خواب» یا «معطلی تنفسی در خواب» به وجود بیاد.

اگه مشکل خروپف شما خیلی جدی نیس و به مریضی خاصی هم رابطه پیدا نمی کنه می تونین با به کار گیری بعضی از راه ها از اندازه اون کم کرده و کم کم اونو به طور کامل برطرف کنین.

اگه در میان اعضای خونواده شمام فردی هست که با خروپف کردن واسه تون دشواریایی رو به وجود آورده می تونین از اون بخواین که مواردی رو که در ادامه میاد رو مطالعه و بکنه. با هم این موارد رو تقدیم حضوتون می کنیم

تغییر وضعیت خوابیدن

خوابیدن به پشت می تونه دلیل شه که زبون تون به سمت پشت مایل شده و راه هوا رو بسته کنه. پس تلاش کنین به پهلو بخوابین. با این کار راه عبور هوا از راه بینی رو باز نگه داشته و به کاهش خروپف کمک می کنین.

کاهش وزن

اضافه وزن می تونه باعث باریک تر شدن راه هوا در دور و بر گلو شده و اندازه خروپف رو زیاد کنه. کمی وزن کم کردن می تونه درمان خوبی واسه خروپف باشه.

خواب کافی

وقتی که بسیار خسته هستین و با ورود به تختخواب به خواب عمیقی می رید، ماهیچه ها گرفته و سخت می شن و همین امر هم دلیل افزایش اندازه خروپف می شه. تلاش کنین که سبک زندگی خود رو با استراحت بیشتری تنطیم کنین.

به کار گیری نوارهای مخصوص بینی

این نوارهایی که مانند چسب هستن روی بینی قرار می گیرن و در تنفس بهتر به شما کمک می کنن.

مقابله با گرفتگی بینی

گرفتگی بینی به دلایلی چون سرماخوردگی، آلرژی و یا انحراف بینی می تونه به بسته شدن راه بینی برسه و شما رو مجبور به نفس کشیدن از راه دهن کنه و در نتیجه احتمال خروپف رو زیاد می کنه.

قبل اینکه به تختخواب برید دوش آب گرم بگیرین تا راه های بینی تون باز شه. به کار گیری اسپریای مخصوص هم می تونه در این روند اثر داشته باشه اما حتما قبل از مصرف اون با دکتر خود مشورت کنین چون که استفاده همیشگی اون می تونه دلیل افزایش گرفتگی شه.

اگه هم انحراف بینی دارین بهتره جراحی کنین چون که بر تنفس شما تاثیر می گذاشته و می تونه دلیل افزایش اندازه خروپف شه.

نابود کردن تموم عوامل آلرژی زا در اتاق خواب تون

وجود گرد و خاک روی بالش می تونه منتهی به خروپف شه. پس بهتره به صورت هفتگی روبالشی و ملحفها رو عوض کرده و بشورید. هر شش ماه یه بار هم یه روبالشی نو بخرین.

اگه روی سقف اتاق تون پنکه گردان هست حتما گرد و خاک روی اونو بگیرین و حیوان خونگی خود رو هم به داخل اتاق تون راه ندین.

مصرف آب کافی

وقتی که بدن تون کم آب باشه، احتمال گرفتگی بینی و در نتیجه خروپف در شما زیاد میشه. پس به اندازه کافی آب بخورین.

درمان وضعیتای جدی تر

اگه با تموم راهکارهای پیشنهاد شده، مشکل خروپف تون رفع نشد، بهتره حتما به یه دکتر مراجعه کنین چون که شاید به آپنه یا معطلی تنفسی در خواب که در مقدمه هم بدون گفته شد، گرفتار شده باشین.

در این وضعیت، سلولای گلو، راه هوا رو سد می کنن و تنفس رو با سختی همراه میسازن. این مریضی در صورت مراجعه به پزشکان مجرب قابل درمانه.

خوراکیایی که قبل از خواب خورده می شن

چیزی که قبل از رفتن به تختخواب میل می کنین در اندازه خروپف شما موثر هستن. از خوردن حجم سنگین مواد غذایی درست قبل از رفتن به تختخواب دوری کنین و این زمان رو طوری تنظیم کنین که چند ساعت قبل از خواب شام خورده باشین.

خوردن بعضی از خوراکیا چون لبنیات و سویا شیر هم قبل از خوابیدن پیشنهاد نمی شه.

مرطوب نگه داشتن هوا

اگه هوایی رو که در اتاق تنفس می کنین خشک باشه، می تونه باعث تحریک بینی و گلو شه. واسه دوری از این کار، از دستگاه بخور استفاده کنین.

تموم موارد اشاره شده می تونن در درمان خروپف موثر باشن. هم اینکه کلینکای خوابی هم وجود دارن که با مراجعه به اونا دلیل اصلی خروپف شما تشخیص داده شده و درمان واسه دکتر معالج تون تسریع می شه.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *