10 روش رفع خستگی و تقویت چشم ها | بیماری

چشما اعضای با ارزشی هستن، چون بدون اونا دنیا تبدیل به صفحه ای تاریک می شه. اگه مدتیه که احساس می کنین دیدتون مشکل پیدا کرده و مانند قبلی نمی تونین تصاویر رو به طور روشن از هم تشخیص بدین، یعنی اینکه باید بیشتر به سلامت چشم هاتون برسین.

در این مطلب چند پیشنهاد واسه رفع خستگی چشما و تقویت قوه بینایی داریم. لطفا با ما همراه باشین.

1- چشماتون رو مرطوب کنین

خشک شدن چشم یکی از دلایل خستگی چشم و بروز مشکلات دید حساب می شه.

 

چیکار باید کرد؟

واسه پیشگیری از خشک شدن چشما، هر 30 ثانیه یه بار چشماتون رو ببندین و اونا رو بچرخونین.

با این کار، غدد تولیدکننده اشک رو فعال می کنین تا اشک بیشتری ترشح کرده و چشم رو مرطوب کنن. هم اینکه می تونین از قطره های اشک مصنوعی که در داروخانه ها به فروش می رسن، استفاده کنین.

 

2- هر نیم ساعت یه بار، به چشما استراحت بدین

این روزا کار خیلی از ما به گونه ایه که ساعتا به صفحه کامپیوتر زل می زنیم. اگه زیاد با رایانه کار می کنین و یا همیشه مقابل تلویزیون هستین، بهتره بعضی وقتا به چشماتون استراحت بدین.

چشم ما به شکلی طراحی شده که وقتی روی نقطه ای به مدت زمان طولانی زوم می کنه، مثل نگاه ثابت به صفحه رایانه و تلویزیون، خسته می شه.

واسه کاهش خستگی چشما، دستتون رو روبروی چشما بذارین. روی انگشت اشاره تون تمرکز کنین و اونو به آرومی به بینی تون نزدیک کنین. نباید چشم از این انگشت وردارین. بعد بدون حرکت دادن نگاهتون، انگشت تون رو به آرومی تا حد ممکن عقب ببرین. این کار رو 25 مرتبه تکرار کنین

چیکار باید کرد؟

هر نیم ساعت یه بار دست از کار بکشین. سرتون رو از صفحه مقابل تون برگردونین و به نقطه ای دورتر نگاه کنین. بعد بدون اینکه سرتون رو تکون بدین، نگاه تون رو به راست و چپ بچرخونین.

این تمرین رو 10 مرتبه انجام بدین و 3 تا 4 مرتبه پلک بزنین.

موقع پلک زدن، چشما رو مدت بیشتری بسته نگه دارین تا اشک بیشتری تولید شه. حواستون باشه که فاصله چشما با صفحه یارانه باید دست کم 40 سانتی متر باشه و هیچ وقت نباید در تاریکی کار کنین.

 

3- مورد صحرایی رو دریابید

میوه مورد صحرایی شامل آنتوسیانیدین و ویتامین C هستش که واسه زنده کردن سلولای شبکیه چشم خوبه و باعث خستگی چشما می شه.

 

چیکار باید کرد؟

از مصرف میوه های ریز مخصوصا میوه مورد صحرایی غافل نشید. می تونین از این میوه و یا آب اون بهره مند شید.

 

4- فوت وفن پالمینگ رو امتحان کنین

در سال 1920 دکتر Bates، چشم دکتر آمریکایی تکنیکی به نام پالمینگ رو معرفی کرد که یه جور ورزش چشمه. در این روش واسه رفع خستگی چشما، از گرما و تاریکی استفاده می شه.

 

چیکار باید کرد؟

کف دستا رو به هم بمالید تا گرم شن. بعد کف دستا رو به آرومی مدت دو تا سه دقیقه روی چشما بذارین و فشار ندین. اینطوری که دست راست رو روی چشم راست و دست چپ رو روی چشم چپ بذارین. انگشتا باید به هم چسبیده باشن تا هیچ نوری از اونا عبور نکنه.

اگه با رایانه زیاد کار می کنین، این فوت وفن به دردتون می خوره.

 

5- حواستون به فشار خون تون باشه

فشار خون بالا روی دیواره رگای خونی فشار می آورد و در دراز مدت، رگای خونی چشما رو هم حساس و ضعیف می کنه. در نتیجه خطر آسیب به شبکیه چشم زیاد شده و امکان داره تا کوری هم پیش بره.

 

چیکار باید کرد؟

اگه فشار خون تون بالاست، باید هوشیارتر باشین و به طور مرتب فشار خون تون رو کنترل کنین.

به دکتر متخصص مراجعه کنین تا روشای درمانی مخصوص تون رو تجویز کنه.

 

6- ورزشای چشمی رو انجام بدین

ورزشای چشمی از خستگی چشم پیشگیری می کنه که یکی از عوامل تحریک پذیری و مشکلات دید و چیزای دیگه ای به جز اینا حساب می شه.

 

چیکار باید کرد؟

ورزشای زیادی واسه کاهش خستگی چشما و تقویت عضلات اونا هست.

دستتون رو روبروی چشما بذارین. روی انگشت اشاره تون تمرکز کنین و اونو به آرومی به بینی تون نزدیک کنین. نباید چشم از این انگشت وردارین. بعد بدون حرکت دادن نگاهتون، انگشت تون رو به آرومی تا حد ممکن عقب ببرین. این کار رو 25 مرتبه تکرار کنین.

بهتره که این تمرین رو روزانه سه بار انجام بدین.اگه کارتون به گونه ایه که زیاد با رایانه کار می کنین و یا زیاد مطلب می خونین، بهتره این تمرین رو هر چند ساعت یه بار و یا حتی یه ساعت یه بار انجام بدین.

اگه هیچ بهبودی در وضعیت دیدتون مشاهده نکردید، حتما به چشم دکتر مراجعه کنین.

 

7- سبزیجات تیره رنگ رو دریابید

چشما واسه مراقبت از خود در برابر نور خورشید، از دو رنگدونه موجود در عدسی چشم استفاده میکردن، یعنی لوتئین و زئاکسانتین. دریافت این رنگدانها از راه مواد غذایی می تونه از عدسی و ماکولای چشم مراقبت بیشتری به عمل آورد.

 

چیکار باید کرد؟

سبزیجات سبزرنگ تیره مانند اسفناج، بروکلی، نخود فرنگی و هم اینکه ذرت و کدو تنبل پر از این دو ترکیب به درد بخور هستن. پیشنهاد می شه که هر هفته دست کم دو تا سه سهم غذایی از این سبزیجات بخورین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ویتامین هایA و C هم واسه کارکرد خوب چشما لازم ان. این ویتامینا هم به اندازه کافی در هویج و مرکبات وجود دارن.

 

8- دیابت رو کنترل کنین

دیابت یا همون مرض قند، روی تموم رگای خونی تاثیر میذاره و در متابولیسم شبکیه و عدسی چشم مشکل به وجود می آورد. در نتیجه خطر دچار شدن به بیماریای چشمی مانند آب مروارید و چیزای دیگه ای به جز اینا بیشتر می شه.

 

چیکار باید کرد؟

افراد دیابتی باید به طور مرتب قند خون شون رو کنترل کنن و هر سال یه مرتبه، سلامت چشمای رو تحت نظر چشم دکتر بررسی کنن.

 

9- عینک آفتابی بزنین

نور آفتاب به سلامت چشما آسیب می زنه. در واقع اشعه ماورای بنفش نور خورشید می تونه باعث بروز آسیب در عدسی چشم شه. اگه از چشما در برابر این اشعه حفاظت نشه، در دراز مدت احتمال بروز بیماریای چشمی مثل آب مروارید و چیزای دیگه ای به جز اینا بالا میره.

 

چیکار باید کرد؟

وقتی که در برابر نور خورشید قرار می گیرین، در ارتفاعات یا نور شدید حتما عینک آفتابی بزنین. در انتخاب عینک آفتابی دقت کنین. حتما از عینک فروشیای معتبر خرید کنین.

 

10- سیگار رو ترک کنین

سیگار کشیدن به طور جدی سلامت چشما رو به خطر میندازه. اول به خاطر اینکه دود سیگار چشما رو تحریک کرده و حساس می کنه. دوم اینکه ترکیبات شیمیایی اون جذب ریه ها شده و وارد خون می شه و تا چشما هم پیش میره. در نتیجه رادیکالای آزاد در سطح عدسی چشم زیاد شده و روند پیری سلولای این ناحیه رو زیاد می کنه و باعث دچار شدن به بیماریای چشمی مانند دژنراسیون ماکولای چشم، آب مروارید زودتر از موعد معمولی و ایسکمی شبکیه می شه.

 

چیکار باید کرد؟

اگه سالهاست که روزانه یه پاکت یا بیشتر سیگار می کشید، حواستون رو بیشتر جمع کنین. علاوه بر این، مصرف نوشیدنیای الکلی هم همین تاثیر منفی رو به جا میذاره. بدیش اینه مصرف همزمان این دو، اثرات داغون کننده اونا رو چند برابر می کنه.

فاطمه مهدی پور

بخش سلامت تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *